Orgel

Beschrijving

Het orgel van Leffe is gebouwd naar het voorbeeld van de instrumenten uit het begin van de 18e eeuw van de orgelbouwer Gottfried Silbermann (1683-1753) uit Saksen, oost Duitsland, de streek waar Johann Sebastian Bach woonde. Na de bouw van de orgels van Spa en Mürringen was het idee een orgel van dit type te bouwen in een akoestisch betere ruimte verleidelijk. Het interieur van de abdij en met name het grote houten gewelf is bevordert de interpretatie van polyfone muziek. De akoestiek van de abdij en de afwezigheid van een dergelijk instrument in de streek waren de criteria voor de keuze van een dergelijk orgel. De kerken in Saksen hebben, net als in Leffe, een akoestiek met zwakke nagalm.

Nun komm der Heiden Heiland (BWV 599)

Voor het orgelfront van Leffe hebben we als voorbeeld genomen het orgelfront van Grosshartmannsdorf (1741). Het is 7 m., 4,64 m. breed en 2,30 m. diep. Het front is gemaakt van eikenhout uit Boergondië en behandeld met een natuurlijke olie. Het hekwerk is gesneden en bedekt met verf en bladgoud. De kast heeft drie registers, het klassieke kenmerk van de orgels van Gottfried Silbermann.

De tractuur is een hangende tractuur. De klavieren, van oregongrenen, hebben 56 achtertoetsen, gefineerd met ebbenhout voor ondertoetsen, en met been voor de boventoetsen. Het wellenraam en de wellen zijn van oregon, de armen en de steunen van hagebeuk. Voor de transmissiestaven is cederhout gebruikt. De verbinding van de klavieren is met sleepladen, naar voorbeeld van de orgels van Silbermann. Er zijn twee windlades per register. Onderstel en pijpstokken zijn van massief eiken en de pijproosters, scheiden en ventielen zijn weer van oregon. Het windwerk bestaat uit twee wigvormige balgen met inspringende vouw, een voor het Oberwerk en het Hauptwerk, en de andere voor de pedaal. De druk is 78 mm voor het geheel. Het pijpwerk is in onze werkplaats gemaakt en telt 1532 pijpen. De bouw van de tongpijpen is een trouwe kopie van het systeem van Silbermann. Alle pijpen zijn op toonhoogte gesneden. De “La” is 440 Hz bij 18°. De gekozen stemming is Kirnberger III. Kirnberger (1721-1783) was een leerling van Bach.”

(Door Dominique Thomas, de orgelbouwer)

Vorming

Hauptwerk Oberwerk Pedal
1. Bordun 16 1. Quintaden 8 1. Principalbass 16
2. Principal 8 2. Gedackt 8 2. Octavbass 8
3. Viola di Gamba 8 3. Principal 4 3. Posaune 16
4. Rohrflöte 8 4. Rohrflöte 4 4. Trompete 8
5. Octava 4 5. Nasat 3
6. Spitzflöte 4 6. Octava 2
7. Quinta 3 7. Quinta 1 1/3
8. Octava 2 8. Tertia 1 3/5
9. Mixtur IV 1 1/3 9. Sifflöt 1
10. Cornet III 10. Cimbeln II 1
11. Vox humana 8 Tremulant
12. Glockenspiel C" - D""

Praludium und Fuge in D (BWV 532) - Fuge

Mixtur HW: C c c’ c"
1 1/3’ 2’ 2 2/3’ 4’
1’ 1 1/3’ 2’ 2 2/3’
2/3’ 1’ 1 1/3’ 2’
1/2’ 2/3’ 1’ 1 1/3’
Cimbeln OW: C c c’ c"
1’ 1 1/3’ 2’ 2 2/3’
2/3’ 1’ 1 1/3’ 2’

Herr Christ der ein’ge Gottes Sohn (BWV 601)

Discografie

Jean FERRARD joue Bach
Der Tag, der ist so freundenreich
SIC 002

Herr Christ der ein’ge Gottes Sohn (BWV 698)

Bernard FOCCROULLE
Johann Sebastian Bach,
Zugeschriebene Werke, Orgelwerke XV

Ricercar 246822

Bernard FOCCROULLE
Johann Sebastian Bach,
Frühe Orgelwerke, Orgelwerke XI

Ricercar 246782

Luc PONET
Bach and contemporaries
Pavane Record adw 7413

Jozef SLUYS
Toccatas and Fugues BWV 565, 540, etc.
René Gailly 87154

Cristina García BANEGAS
Bach en la Abadía de Leffe
Música para el tiempo de Navidad

Perro Andaluz records PA 2079/2.

Gastenboek

  • Velen zullen de poëzie en de warmte van het orgel loven, de schoonheid van de lippijpen, de heldere kalme kracht van de mixturen, de volheid van de tongpijpen.
    (Jean Ferrard)
  • Het orgel van Leffe laat ons hier J. S. Bach horen in alle pracht van raffinement en genie.
    (Bernard Foccroulle)
  • Subtiele aanranking, geraffineerde harmonie, perfect evenwicht.
    (Arnaud Van de Cauter)
  • Een waar muziekinstrument, levend, mysterieus en soms zelfs magisch... Dit orgel bespelen is een echte muziekles!
    (Benoît Mernier)
  • Dit schitterende instrument maakt de organist gelukkig.
    (Michel Bouvard)
  • Dit magnifieke instrument ontplooit zich volledig bij de muziek van Bach! Wat geweldig om het te voelen leven!
    (Lothar Seghers)
  • Dit is een heel bijzonder orgel: we hebben een onvergetelijke middag gehad.
    (Joris Verdin en de klas van het Instituut Lemmens)
  • Het is een genot dit orgel te bespelen. Alles zingt, delicaat, het voelt goed. Als alle orgels deze poëzie hadden, waren er misschien meer liturgieorganisten...
    (De klas van het Conservatorium van Parijs)

Pastorale (BWV 590) - Aria

Wettelijke vermeldingen Contact Développements SPIP & WordPress sur mesure - studiomaiis.net